Dawno nie pisałem o moim module, bo i w temacie niewiele się działo. Cały czas zastanawiałem się nad pewnymi koncepcjami, miałem kilka pomysłów, ale nie mogłem się wziąć do ich spisania. Co więcej, ze względu na problemy z jednym z testerów (kolega grał w mojej kampanii To Epic and Beyond!, ale musiałem usunąć go z drużyny), nie miałem okazji sprawdzić, jak wychodzi w praniu inny sposób grania, niż spisane przygody.
Tutaj mała dygresja, czy przygody pisane pod pierwszą edycję WFRP były modułami? Nie zakładały wszak, że gracze będą prowadzeni jak po sznurku, opisywały możliwy, najbardziej prawdopodobny rozwój sytuacji i wpuszczały w nią bohaterów, aby dowolnie ją kształtowali.
Niemniej, wracam do tematu z ostatnią częścią opisu przykładowego obszaru oraz kilkoma zmianami, o których wspomnę na końcu. Tym brakującym elementem, który pozwala w losowy i unikalny sposób opisać obszar z którego wyruszą bohaterowie, to plotki, jakie będą do nich docierać. Niektóre będą prawdziwe, inne, nie. Część może z początku być fałszywa, a potem okazać się faktem, jak samospełniająca się przepowiednia lub dobre przeczucie.
Zza ekranu Mistrza Gry. System plotek który prezntuję tutaj jest chyba najprostszym z możliwych. w pomysłach doszedłem do gneratora zdań, składających się na opis plotki, ale koniec końców stwierdziłem, że nie należy przesadzać i specjalnie komplikować reguł. Tot taki fakt, który ostatnio mnie dręczy w świetle doświadczeń erpegowych..."
Tabelę 1-12: Plotki znajdziecie tutaj. Jak zwykle znaczenie wyników pozostawione jest do uznania Prowadzącego, ale spróbuję wyjaśnić kilka terminów, a raczej tego, co miałem na myśli je "kując":
Potwór #X - odnosi się do szczególnego monstra, które trapi dany rejon. Powinno ono zostać wylosowane z tabeli właściwej dla regionu lub wręcz przeciwnie, być stworzeniem fantastycznym, niespotykanym, ale zawsze groźnym.
Leże #X - oznacza jedno z Leży, które wylosowano za pomocą Tabeli 1-11: Leża. Być może będzie ono kryjówką stworzenia opisanego w plotce "Potwór", a być może jest domem dla jeszcze straszniejszej istoty.
Ruiny #X - plotka dotyczy jednej z Ruin, losowanych w Tabeli 1-12: Ruiny.
Zaraza - być może plaga nadchodzi, albo ludzie po prostu się jej boją. Może zbliża się rocznica wybuchu jakiejś potwornej zarazy i ludzie sobie o niej przypomnieli?
Trywialne plotki - karczmarz rozwadnia alkohol, córka młynarza daje każdemu, a w sąsiedniej wsi to kozy kują. Zwykłe ludzkie gadanie.
Wojna - podobnie jak w przypadku Zarazy ludzie mogą się obawiać nadchodzącej wojny, albo wspominać dawną. Być może ktoś podżega do niej lub chodzi o waśń między dwiema wsiami.
Odkrycie - być może do miejscowych dotarły wieści o nowym lądzie lub wynalezieniu trójpolówki. Albo w sąsiedniej dolinie osunęła się ziemia i zostało odsłonięte wejście do zapominanych lochów. W każdym razie zdarzyło się coś, co wprowadziło zupełnie nowy element do krajobrazu okolicy (nie tylko tego fizycznego).
Religia - rozruchy na tle wiary lub nowa religia, znajdująca coraz więcej popleczników pośród gminu. Może nadchodzą czasy nietolerancji lub wręcz przeciwnie, charyzmatyczny przywódca chce zrzucić sztywne jarzmo tradycyjnych wierzeń?
Gorączka Złota - Gdzieś tam można się łatwo wzbogacić... Złoto leży na ziemi i trzeba je tylko podnieść, albo wystarczy wziąć rohatynę i zapolować na niedźwiedzia, bo jego futro jest w cenie? Zdarzyło się coś, co pcha ludzi gdzieś, skłaniając ich do porzucenia domów, rodziny, wyzwala to co najlepsze i najgorsze.
Dworski Romans - opowieść o miłości i honorze, obowiązku i zewie serca. Albo o nieskrępowanej żądzy, rozpuście i zdradzie. Pikantne szczegóły z życia możnych.
Nowa Idea - pojawia się myśl, ruch społeczny, prąd filozoficzny, wydarzenie lub rzecz, zadając kłam dotychczasowemu status quo. Być może odkryto nowy ląd albo wynaleziono prasę drukarską. Może jakiś medyk opracował metodę leczenie chorób, która nie wymaga boskiej interwencji?
Tyle w kwestii plotek.
Projekt Evigica będzie kontynuowany, zamierzam opublikować go w formie darmowego pliku pdf. Zmianie ulegnie jednak forma, która dotychczas była nakierowana na Dugeons&Dragons 3.x. Jako że ostatnimi czasy ten system mnie rozczarował, przerobię Evingicę tak, aby była bardziej uniwersalna i nadawała się do wykorzystania we wcześniejszych edycjach, a także innych systemach "w-miarę-generic-fantasy".
System plotek, pogłosek podobał mi się w W Wrogu - poczawszy od SnRzR, przez SZE.
OdpowiedzUsuńNie czytałem. Mam komplet kampanii i ani razu go nie przeczytałem (przekartkowałem jedynie), licząc, że kiedyś w nią zagram.... Czekam, lata płyną, edycje przemijają, a tu ciągle nic... :)
OdpowiedzUsuńDla mnie najlepsza polskojezyczna kampania.
OdpowiedzUsuńZ sandboxami nie mam zbyt wiele doświadczenia, w zasadzie przeglądałem tylko jeden "moduł", na dodatek amatorski, ale jeśli mechanizm plotek ma być jednym z głównych generatorów "questów" (że to tak roboczo nazwę :) ), to czy ten tutaj nie jest odrobinę zbyt ogólnikowy? Sandbox opiera się na improwizacji, ale w tym wypadku nie byłoby jej za dużo?
OdpowiedzUsuńA pytam przede wszystkim dlatego, że sam planuje i staram się jak najwięcej wyczytać od innych "próbujących". ;)
Pozdr,
Kutak
ja ostatnio przeczytalem dungeonslayers i... na sucho (generacja postaci plus testy walki z niektorymi postaciami z bestiariusza) wydaje sie byc bardzo fajnym systemem do fantasy - latwy, prosty, przyjemny. pozwala mechanike zostawic na boku, jest na tyle fajna, ze nie przeszkadza w zabawie, a jednoczesnie na tyle zlozona, ze nie mozna jej okreslic mianem prostacka vide oko yrrhedesa. nie wiem czy wlasnie WFRP1E nie zaczne na tym prowadzic - inna alternatywa jest SWEX ale to juz zupelnie inna liga niz dungeonslayers.
OdpowiedzUsuń@ Kutak - plotki nie mają być głównym generatorem, jego funkcje ma spełniać okolica (osada, jej cechy szczególne i charakterystyczni mieszkańcy), plotki oraz losowe Leża i Ruiny, pospołu. Ogólnikowość, czy "nieokreśloność" jak to określam na własny sposób, jest o tyle niezbędna, że moduł ma pasować wszędzie i do każdej drużyny/systemu, stąd nie mogę wrzucić do tabli elementów zbyt ściśle powiązanych z jedną grą. Zresztą, co sam zaznaczyłeś, to ma być przyczynek do pracy twórczej MG i improwizacji.
OdpowiedzUsuń