piątek, 10 września 2010

Wiedza ekspercka - problem w (A)D&D

Moi gracze i ja od dawna byliśmy trapieni przez pewien problem. Otóż w (A)D&D wysokość wartości umiejętności powiązana była ściśle powiązana z poziomem, jaki dana istota osiągnęła. Im wyższy, tym bardziej szanowanym ekspertem była. Takie rozwiązanie ma pewną słuszność w przypadku magów, których zdolności magiczne i wiedza rosną do spółki, jednak uniemożliwia "uczciwe" rozpisanie NPC-a bez dania mu nie potrzebnych, absurdalnych możliwości.

Gdyby świat działał według mechaniki (A)D&D, profesorowie na moim wydziale mieliby masę HP-ów, sporo featów (nawet jeśli braliby tylko klasę Expert) i jednym ciosem kładli studentów na podłodze, bez trudu przebijając ich mierne AC. Przy całym ogromnym szacunku i znajomości historii o "latającym Herodocie", nie zaobserwowałem takich możliwości.

Stąd poniżej Feat, który zaproponował Adrian, jeden z moich długoletnich graczy, dopracowany przeze mnie.

Expert knowledge (general)
Prerequisites: appropriate Knowledge Skill
Benefit: You are no longer restricted by rules concerning maximum skill points spent per level in chosen skill. You can spent as many of them as you wish, as long as you can afford them.
Special: This can be selected multiple times, each time applying to different Knowledge skill.
Normal: You are restricted by class level cap, when raising your skill level.


Feat jest kompatybilny z Dungeons&Dragons edycja 3,0, 3,5 i 4, a także z regułami Pathfinder Roleplaying Game.

3 komentarze:

  1. Gdzie w AD&D masz specjalistów / normal-men na poziomach? Zajrzyj do DMG Cooka, rozdział o NPC-ach - każdy ma 0-level, różnią się tylko HP-kami.

    OdpowiedzUsuń
  2. hmm,na ile rozumiem zasady 4ed to w niej akurat taki feat akurat nie działa.
    Nie dodajesz przecież punktów do skilli, ale ich poziom zależy od tego czy skill jest trained i lev postaci.
    pomijając już taki detal że w 4ed nie ma knowledge skill:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Polecam artykuł D&D: Calibrating Your Expectations http://www.thealexandrian.net/creations/misc/d&d-calibrating.html , a szczególnie sekcję Knowledge and Crafting. Justin Alexander twierdzi, że nie ma potrzeby, aby wybitni naukowcy lub rzemieślnicy byli postaciami na wysokim poziomie. Einstein mógł być 5 poziomowym ekspertem, więc profesor na wydziale może być 2 poziomowym ekspertem i mieć +14 do testów na Wiedzę (+2 Int, +3 Skupienie na umiejętności, +5 punktów umiejętności, +2 pomoc współpracowników, +2 zasoby bibliotek/laboratoriów). Korzystając z Zasady 10, może rozwiązać większość trudnych problemów (ST 20-30) bez problemu.

    OdpowiedzUsuń