wtorek, 11 września 2012

Test Vecny

Wybaczcie dłuższe milczenie, ale niestety, życie oderwało mnie od prowadzenia bloga. Teoretycznie powinniście własnie czytać recenzję pierwszego playtestu D&D Next, ale nie dałem rady napisać tekstu na takim poziomie, na jaki zasługują Czytelnicy, więc w oczekiwaniu na niego, poniższa notka. Mam nadzieję, że równie ciekawa.



Ostatnio sporo osób wypowiada się, jak powinna wyglądać nawa odsłona D&D. Czytając ich posty na forach czy notki blogowe, niekiedy dziwię się podejściem do gry. Dopiero po jakimś czasie zdałem sobie sprawę, że milcząco zakładam pewne błędne założenia. Patrząc na innych fanów D&D jakoś tak za pewnik wziąłem, że zaczynali grać w tych samych czasach i warunkach co ja. Jakim dla mnie zaskoczeniem jest dla mnie, że przedrostek "A" przed D&D jest dla nich symbolem anachronizmu i "dawnej, dziwnej wersji", a nie swego rodzaju matecznika! Stąd, aby wiedzieć, z kim rozmawiam, ułożyłem sobie poniższą ankietę. Jej wypełnienie oczywiście jest nieobowiązkowe, ale myślę, że dobrze pokazuje, kto z jakiej epoki Dungeons&Dragons pochodzi.

Papierkiem lakmusowym tego testu jest postać Vecny. Od dawna mnie fascynująca, z edycji na edycję odgrywa coraz większą rolę. Z początku Vecna był tylko tajemniczą postacią, kryjącą się a przerażającymi artefaktami, potem pojawił się pierwszej przygodzie (do Greyhawka), potem w kolejnej, aż w końcu został członkiem panteonu.

To, kim dla Ciebie jest Vecna, mówi o tym, kiedy zaczynałeś grać i jak patrzysz na (A)D&D. Gotowi, to zaczynamy od kilku pytań na rozgrzewkę. W nawiasach pewne rozwinięcia koncepcji).

1. Czy mówią ci coś imiona Mordenkainen, Bigny, Rary, Otilluk, Tenser? (tutaj dowiemy się, czy badany grał w czasach AD&D, czy zaczynał od edycji 3.x gdzie wycięto imiona magów z nazw czarów)
2. Czy Rary jest zdrajcą?
3. Kim jest Iuz? (pytanie z pozoru bezsensowne i bez związku, ale jeśli ktoś się NIE zdziwi, to już wiadomo, że jest jednym z "naszych")

Teraz przechodzimy do części głównej.

4. Gdzie mieści się siedziba Vecny? (W planie Astralnym? Gdzieś na Geyhawku? W Ravenlofcie, a może w Wieloświeicie?)
5. Kim jest Vecna? (Bogiem? Pierwszym liczem? Potężnym czarnoksiężnikiem? Dawcą organów?)
6. Kim jest Asmodeusz? Co sądzisz o jego powiązaniach z Vecną? Co sądzisz o jego planie? (innymi słowy, czy badany miał dość nerwów, aby przeczytać "Die, Vecna, Die!")

Ot i tyle. Jeśli ktokolwiek ma ochotę przejść test, zapraszam do pozostawienia komentarza.

4 komentarze:

  1. Oj, Paladynie :)

    Ad 1. Pojawiają się w 3e - w dodatku to, kim są dokładnie omówiono w greyhawkowym podręczniku settingowym.
    Ad 2. ...przez który się nie przebiłem, ale było o tym wspomniane. Z tego względu pewnie nie odpowiem na resztę pytań, ale akurat w moim przypadku AD&D ograniczało się praktycznie do Dragonlance'a i elementów FR (tyle, ile się zmieściło w BG).

    -Enc

    OdpowiedzUsuń
  2. 1. Mówią i jak pisał Enc w 3.x występują przy nazwach czarów w podręczniku. Nie ma ich za to w SRD, które z racji praw autorskich musi być wolne od nazw pochodzących ze światów D&D. Np w podręczniku mamy Rozłączenie Mordenkainena a w SRD Rozłączenie Maga.
    2. Z punktu widzenia Kręgu Ośmiu jest ;-)
    3. Na tym pytaniu poległem. Jest kambionem, synem Graz'zta i Iggwilv, półbogiem i?
    4. Nie ma siedziby.
    5. Zależy od DMa ;-)
    6. Nie czytałem, byłem graczem wtedy a sesje szybko padły. Dla mnie Asmodeusz to po prostu jeden z arcydiabłów.

    OdpowiedzUsuń
  3. 1. Czarodzieje z Greyhawk'a, czytałem opis świata ;) Choć po raz pierwszy z tymi imionami zetknąłem się gdy grałem w Baldur's Gate.
    2. Nie mam pojęcia... ale to też coś z Greyhawka, prawda?
    3. Półbóg, bardzo zły typek, też z Greyhawka. Czy jakoś tak...

    4. Yyy... Strzelałbym, że gdzieś w Wieloświecie?
    5. Był liczem który został bogiem?
    6. Nie mam pojęcia.

    Paladyn, ja myślałem, że w czasach (A)D&D to grałeś w Dark Sun'a i Ravenloft, a nie Greyhawk'a :P

    OdpowiedzUsuń
  4. @Enc: @ad 1. I tu Cię mam :)
    @Wnerwik: Ravenlofta i Dark una prowadziłm. W Grehawka gaem w świetną kampanię, związaną z wieżami Zagyga. Rewleka, zwłaszcza z punktu widzenia gracza, któremu postać ewoluuje w stronę, w którą nie chce i wie, że to się baaardzo źle skończy.

    OdpowiedzUsuń