Potwierdzenie wieści o rozpoczęciu prac nad piątą edycją D&D rozgrzała fanów. Najbardziej komentowana jest chyba idea połączenia ich wszystkich w jedną grę. Z pozoru wydaje się to niemożliwe, ale rozmawiając sobie mailowo z Key-Ghawrem, zwerbalizowałem sobie, jak ja bym podszedł do problemu. Poniżej mój pomysł, jaki opisałem mu w mailu.
Uważam, że gra powinna się składać z modułów. każdy z nich musi być tak skonstruowany, żeby można go było odłączyć bez szkody dla innych. to oznacza, że nie powinien wpływać na pozostałe części składowe. Podstawowe z nich to: [Bohater], [Ekwipunek], [Umiejętności], [Magia], [Walka], [Rozwój], [Otoczenie].
Jeśli Prowadzący chce grać bez umiejętności, ale za to z magią, bez kłopotu, z Walką, ale bez zawracania sobie głowy interakcją ze światem i umiejętnościami, też da radę.
Co więcej, każda z tych części składowych powinna funkcjonować na różnym poziomie komplikacji, aby każda z drużyn znalazła styl jak najbardziej odpowiadający swoim gustom. Ja to widzę tak, na przykładzie inicjatywy w walce i umiejętności:
Inicjatywa
1. Najpierw atakują bohaterowie, potem wrogowie
2. Test inicjatywy: jeden dla drużyny, jeden dla potworów
3. Każdy bohater i grupa potworów rzucają oddzielnie
4. Każdy bohater i grupa potworów rzucają oddzielnie, modyfikując wynik o opóźnienie broni, sytuację, zręczność, zdolności itp
Umiejętności
1. Brak. Opieramy się na graczu.
2. Kilka ogólnych (jak np. Non-weapon proficiences w AD&D) o stałych wartościach
3. Szersza grupa, wartość modyfikowana współczynnikami, kilka gotowych zastosowań.
4. Drzewko synergii, każda umiejętność opisana modyfikatorami z sytuacji, współdziałania, materiałów itp.
Przy tym rozwiązaniu, średnio wierzę w dopasowanie różnych stylów na poziomie drużyny, co chyba zapowiada Monte Cook w jednym ze swoich artykułów.
Pożyjemy, zobaczymy!
Podobnie widziałbym 5 edycje jak Ty, w ogOle to z chęcią widziałbym ją wydaną w 2 częściach tak jak Basic/Expert DnD- tj. Basic podobny skomplikowaniem do Swords & Wizardry Core rules a nakładkę expert do true20. Wersja basic byłaby kompatybilna z edycami pre-3.x a expert z 3.x i 4 ed.
OdpowiedzUsuńa monte chce łączyć jedno z drugim
Usuńhttp://3k10.pl/?p=2173
To wygląda na możliwe, w 4e zrobili system pozwalający wybierać jakie źródła mocy będą dostępne dla kampanii, np można grać tylko na bohaterach martial i primal i dalej mieć mnóstwo możliwości konfiguracji drużyny.
OdpowiedzUsuńOsobiście do życzeń 5e dodałbym od siebie:
- usunięcie poziomów z mechaniki, albo przynajmniej zmniejszenie ich ilości do 10
- wliczenie zasad dla renesansowej broni palnej w core books
Ja myślę że ta trójca święta to chłyt marketingowy.
OdpowiedzUsuńoD&D to nie problem, myślę że mechaniki dużo w nim nie było dalej jak w rakiecie, kolejne templejty (nakładki)
-3.0 ze zubożoną walką (trafiłeś, nie trafiłeś)i systemem skili
-4.0+ z rozbujaną walką figówkami i kratkowanymi mapkami do biegania (albo i nie bo jak pobiegną to znikną z mapy).
Chcą się utrzymywać z figurek, mapek. Nie wiadomo czy pierwszych dwóch jakoś nie okaleczą by promować to ostatnie.